The Big Mac Index

|

The Big Mac Index je neformalan način mjerenja pariteta kupovne moći, Purchasing power parity(PPP), između dvije valute.

No koriste ga i prilično ozbiljni ekonomisti kao što su oni iz Federal Reserve Bank of Dallas.
The Big Mac: A Global-to-Local Look at Pricing .

Premisa, Big Mac Indeksa je postojanje Zakona jedne cijene – LOP (eng. Law of One Price)
Dolarska cijena Hamburgera ne bi smjela razlikovati od zemlje do zemlje.
Cijene roba trebale bi biti iste u obje promatrane zemlje, glavna uloga tečaja je da ispravi eventualne nesrazmjere.

Price of BigMac in US * e = Price of BigMac in country X.

Exchange rate e() nam govori koliko novčanih jedinica pojedine zemlje dobijemo za jedan dolar.

e(PPP) = Price of BigMac in country X / price of BigMac in US (III)

Exchange rate dobiven metodom pariteta kupovne moći ujednačuje cijene robe i usluga.

Hamburger metoda procjene PPP ima i svoja ograničenja.
Razlike mogu nastati zbog troškova transporta, viših stopa poreza, cijene rada, razine kompetencije i trgovačkih barijera.

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic Image and video hosting by TinyPic
Paritet kupovne moći dobijemo korištenjem izraza (III).

Prema paritetu kupovne moći vrijednost kune je podcijenjena gotovo 14 posto.
Prema paritetu kupovne moći zemlje s precijenjenim valutama su Norveška, Švedska i Švicarska.
Najveći potencijal za rast imaju Kineski Juan, Ruska Rublja odnosno Južno Afrički Rand.

Zanimljiv pokazatelj kupovne moći je potrebno vrijeme rada za kupnju jednog Big Mac-a
Image and video hosting by TinyPic
Prosječno vrijeme rada u Zagrebu, potrebno za kupnju jednog Big Mac-a je 30 minuta.

 

©2009 Market Cycle Template by TNB